Artykuł sponsorowany

Czy w każdym samochodzie da się zamontować instalację LPG?

Czy w każdym samochodzie da się zamontować instalację LPG?

Montaż instalacji gazowej w samochodzie to sposób na znaczną oszczędność na kosztach paliwa – litr LPG jest o około połowę tańszy od litra benzyny. Wielu kierowców zastanawia się jednak, czy może zamontować instalację gazową w swoim aucie. Krótka odpowiedź brzmi: prawdopodobnie tak. Aby instalacja działała bezproblemowo, konieczny jest jednak jej prawidłowy dobór do rodzaju silnika.

Pośredni i bezpośredni wtrysk benzyny

We współczesnych samochodach stosuje się wielopunktowe sekwencyjne układy wtrysku benzyny. Odmierzają one porcje paliwa oddzielnie na każdy cylinder w bardzo precyzyjny sposób. Dozowanie paliwa do silnika za pomocą wielopunktowego sekwencyjnego wtrysku benzyny może odbywać się na dwa sposoby: pośrednio lub bezpośrednio.

W starszych samochodach spotykany jest głównie pośredni wtrysk benzyny. Jego działanie polega na podawaniu paliwa do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów w pobliżu głowicy oraz pracujących w niej zaworów dolotowych. Dzięki temu do każdego cylindra (komory spalania) trafia mieszanka paliwowo-powietrzna o bardzo zbliżonym składzie – w przeciwieństwie do zasilania gaźnikowego lub jednopunktowego wtrysku benzyny. Wadą pośredniego wtrysku benzyny jest wysokie zużycie paliwa.

W nowszych samochodach standardem stał się bezpośredni wtrysk benzyny. Jak można domyślić się po jego nazwie, polega on na podawaniu paliwa bezpośrednio do komór spalania. Powstająca mieszanka paliwowo-powietrzna jest bogata przy świecy zapłonowej, a uboższa w głębi cylindra, co obniża zużycie paliwa. W przypadku silników z turbodoładowaniem taka konstrukcja pozwala kontrolować temperaturę mieszanki i niemal całkowicie eliminuje ryzyko wystąpienia spalania detonacyjnego.

Instalacja LPG w aucie z bezpośrednim wtryskiem paliwa? To możliwe

Przez wiele lat montaż instalacji gazowej w samochodach z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny był znacznie utrudniony. W ciągu kilku lat od upowszechnienia się tych konstrukcji sytuacja diametralnie się zmieniła i obecnie auto na gaz z bezpośrednim wtryskiem benzyny to już nic dziwnego. Takie pojazdy wymagają jednak zastosowania bardziej skomplikowanego układu zasilania niż samochody ze wtryskiem pośrednim. Musi on nie tylko odczytywać sygnały ze wtryskiwaczy, ale też prawidłowo je emulować i przepłukiwać benzyną w celu ochrony oraz odczytywać i emulować ciśnienie paliwa.

Zarówno w autach z silnikami z pośrednim, jak i bezpośrednim wtryskiem paliwa możliwy jest montaż instalacji gazowych IV i V generacji. Zajmuje się nim między innymi warsztat montażu instalacji LPG Auto Gaz Śląsk z Katowic. Instalacje IV generacji, ze wtryskiem gazu w fazie lotnej (gazowej), są obecnie najczęściej stosowane. W autach z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa montuje się oparte na nich instalacje dotryskowe. Instalacje V generacji, ze wtryskiem benzyny w fazie ciekłej, ze względu na cenę są mniej popularne.

Jakie marki samochodów najlepiej nadają się pod instalację LPG?

Choć obecnie instalację gazową można zamontować w niemal wszystkich autach, niektóre pojazdy nadają się do tego lepiej niż inne. Przekłada się to na niższe koszty, a więc szybszy zwrot inwestycji. Instalacje LPG najlepiej współpracują z solidnymi jednostkami napędowymi o prostej konstrukcji. Z tego względu dobrze sprawdzają się w pojazdach koncernu PSA: Citroenach i Peugeotach. Zasilanie gazowe dobrze znoszą także samochody z grupy Volkswagena, a więc takich marek, jak Skoda, Seat, Audi oraz sam Volkswagen.

Za pojazdy gorzej przystosowane do zasilania gazowego uważane są samochody japońskie: Toyoty, Hondy, Mazdy czy Nissany. Ze względu na kosztowną regulację zaworów montaż instalacji w tych autach jest bardziej kłopotliwy, a co za tym idzie droższy. Zasilania gazowego nie można zastosować w niektórych autach marek Mercedes i BMW. Wynika to ze specyficznych układów wtryskowych stosowanych przez producentów w niektórych modelach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.