Czym się różni letni gaz LPG od gazu zimowego?
Gaz LPG jest coraz popularniejszą alternatywą wobec benzyny i oleju napędowego ze względu na niższe ceny w porównaniu do tych paliw i mniejszą szkodliwość dla środowiska. Jest to mieszanina propanu i butanu, która jest przechowywana w postaci ciekłej pod wysokim ciśnieniem. Jednak nie każdy wie, że składy chemiczne mieszaniny zimowej i letniej różnią się od siebie, po to by mogły być przystosowane do konkretnych warunków atmosferycznych.
Różnice w składzie gazu LPG letniego i zimowego
Gaz LPG, czyli gaz propan-butan, składa się z propanu (C3H8) i butanu (C4H10). Konkretna zawartość tych dwóch składników jest kluczowa z punktu widzenia właściwości gazowej mieszanki i jej zachowania się w różnych temperaturach. Dlatego właśnie dystrybutorzy gazu płynnego sprzedają mieszanki w dwóch wersjach: zimowej i letniej.
Letni gaz LPG charakteryzuje się bowiem większą zawartością propanu niż butanu. Propan ma niższą temperaturę wrzenia niż butan (ok. -42°C), co oznacza, że w wyższych temperaturach otoczenia łatwiej przechodzi ze stanu ciekłego do gazowego. Natomiast zimowy gaz LPG zawiera więcej butanu, którego temperatura wrzenia wynosi ok. -0,5°C, czyli znacznie więcej od propanu.
Wpływ składu LPG a zastosowanie w różnych warunkach pogodowych
Ale jak to się dokładnie przekłada na wykorzystanie obydwu mieszanek dostarczanych przez sprzedawcę gazu płynnego Gal-Gaz w różnych temperaturach i warunkach atmosferycznych? Otóż niższa temperatura wrzenia propanu i szybsze przechodzenie z formy ciekłej na gazową mają bezpośrednie przełożenie na bardziej wydajny proces parowania w silnikach samochodowych w okresie letnim. Po prostu latem ta mieszanka jest efektywniej spalana w silnikach samochodowych. To z kolei przekłada się na stabilne osiągi oraz korzystne pod względem ekonomicznym zużycie paliwa.
Użycie zimowego gazu LPG w upalne dni mogłoby prowadzić do problemów z rozruchem silnika oraz znacznego pogorszenia jego osiągów. Za to mieszanka zimowa jest wprost idealna do tego, aby stosować ją, gdy temperatura spadnie poniżej zera. Wyższa temperatura butanu, który stanowi lwią część zimowej mieszanki, przyczynia się do tego, że jest ona odporniejsza na działanie niskich temperatur. W trakcie zimy mieszanka gazu z większą zawartością butanu pozwala na utrzymanie optymalnego ciśnienia w układzie auto gazu, dzięki czemu silnik pracuje lepiej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana