Kontenery uniwersalne, specjalne i chłodnie – czym się różnią?

Przewozy ładunków drobnicowych drogą morską są wykonywane dzięki wykorzystaniu kontenerów, które zapewniają doskonałe zabezpieczenie towarów podczas transportu, znacznie przyspieszają załadunek i wyładunek oraz pozwalają na sprawne przygotowywanie przesyłek. W zależności od rodzaju przesyłanych towarów można użyć kontenerów uniwersalnych, albo zdecydować się na kontenery specjalne lub kontenery-chłodnie.
Kontenery uniwersalne – charakterystyka i zastosowanie
Klasyczne kontenery uniwersalne są zbudowane w oparciu o wytrzymałą stalową ramę, do której przymocowana jest podłoga chroniona od spodu poprzecznymi belkami, poprawiającymi wytrzymałość oraz umożliwiającymi szautownie ładunku, a także jego obsługę przy zastosowaniu podnośników widłowych. W belkach narożnych znajdują się otwory-uchwyty, używane podczas przemieszczania kontenerów. Do umieszczania wewnątrz ładunku służą wodoszczelne drzwi czołowe. W transporcie i spedycji międzynarodowej wykorzystuje się kontenery uniwersalne w dwóch rozmiarach – 20-calowe i 40-calowe oraz trzech typach – standard 20-calowe i 40-calowe oraz High Cube (o podwyższonej objętości). Kontenery HC występują tylko jako 40-calowe. W kontenerach uniwersalnych można przewozić wszystkie ładunki, które zmieszczą się wewnątrz, a ich masa odpowiada maksymalnemu obciążeniu podłogi.
Kontenery specjalne
Kontenery specjalne są stosowane w przypadku, gdy nie ma możliwości skorzystania z rozwiązań tradycyjnych z uwagi na rozmiary ładunku. Podstawowe rodzaje kontenerów specjalnych oferowanych przez firmy spedycyjne takiej jak np. NET-CARGO to kontenery z otwartym dachem, których konstrukcja pozwala na zmieszczenie ładunków mających więcej niż 2,591 metra wysokości, co odpowiada drzwiom kontenera HC. Występują one w wersji z dachem wykonanym z plandeki lub tzw. hard topem, czyli dachem zdejmowanym na czas załadunku. Towary można umieszczać w nich „od góry”, bardzo często są to materiały sypkie. Dostępne są także kontenery o otwartych bokach, które pozwalają na załadunek przez przesuwne boczne drzwi. Korzysta się również z kontenerów z otwartym dachem oraz otwartym bokiem, a ponadto kontenerów platform. Odmianą kontenerów specjalnych są też kontenery cysterny.
Kontenery chłodnie
Do przewozów towarów wymagających utrzymywania stałej temperatury są wykorzystywane kontenery chłodnie. Ich ściany są wykonane z materiałów termoizolacyjnych – zwykle jest to pianka poliuretanowa. Wnętrze jest chłodzone za sprawą zamontowanego w kontenerze agregatu, który jest w stanie utrzymywać temperaturę w określonym przedziale. Stosuje się też kontenery termoizolowane bez układu chłodzenia, w których za utrzymanie niskiej temperatury odpowiada suchy lód, jest to jednak możliwe tylko na krótszych trasach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Bct Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o.
Porty - przeładunki, usługi woj. pomorskie81-127 Gdynia, Kwiatkowskiego 60
-
TomTrans Usługi Transportowe Piotr Śmiechura
Transport samochodowy woj. pomorskie76-200 Wielichowo 33
-
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Grzegorz Kalinowski
Transport - usługi woj. podlaskie15-195 Białystok, Jacka Malczewskiego 14