Leasing - jak prawidłowo księgować i rozliczać?
Wielu przedsiębiorców decyduje się na leasing samochodu, nowoczesnego sprzętu biurowego lub innych maszyn, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firmy. Rozwiązanie to ma bowiem mnóstwo zalet, z których chętnie korzystają zarówno właściciele młodych działalności, jak i dużych przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji na rynku. Sprawdźmy zatem, jak prawidłowo księgować, a także rozliczać leasing!
Rozliczanie i księgowanie leasingu
Rozliczanie i księgowanie leasingu może przysporzyć przedsiębiorcom pewnych trudności. Muszą oni wybrać pomiędzy leasingiem operacyjnym i finansowym, które różnią się między sobą zarówno umową, jak i kwestiami podatkowymi oraz prawnymi. Niezależnie od wybranej formy warto skorzystać z obsługi księgowej, dzięki czemu zyskasz pewność, że wszelkie rozliczenia zostaną wykonane prawidłowo.
Przy wyborze leasingu operacyjnego sprzęt, którego dotyczy umowa, pozostaje w ewidencji środków trwałych leasingodawcy. Sytuacja wygląda odwrotnie w przypadku leasingu finansowego. Wówczas to leasingobiorca wpisuje przedmiot umowy do ewidencji środków trwałych i dokonuje odpisów amortyzacyjnych.
Korzyści podatkowe wynikające z leasingu
Finansowanie środków transportu czy urządzeń biurowych za pomocą leasingu zapewnia przedsiębiorcy korzyści podatkowe. W przypadku leasingu finansowego w koszty uzyskania przychodu mogą zostać wliczone odpisy amortyzacyjne oraz część odsetkowa miesięcznych rat. Jeśli wybierzesz leasing operacyjny, możesz natomiast odliczyć od podatku opłatę wstępną, czyli wkład własny oraz ratę leasingową powiększoną o prowizje, a także opłaty manipulacyjne.
Jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda ta kwestia w konkretnym przypadku, warto skorzystać z oferty renomowanego biura rachunkowego, takiego jak Duet. Wówczas otrzymasz odpowiedzi na wszystkie swoje pytania, co pomoże Ci poprawnie rozliczać firmowe finanse i rozwiać wszelkie wątpliwości z tym związane.
Pozostałe zalety leasingu
Finansowanie inwestycji za pomocą leasingu ma wiele zalet. Przede wszystkim nie obliguje przedsiębiorcy do dokonania dużego jednorazowego wydatku na zakup sprzętu czy środka transportu. Umożliwia dzięki temu rozsądne zarządzanie budżetem i planowanie wydatków. Ponadto pozwala użytkować zawsze najnowsze sprzęty i pojazdy. Po skończonej umowie leasingobiorca może wykupić przedmiot, którego ona dotyczy, lub podpisać kolejną np. na nowy samochód.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana