Artykuł sponsorowany

O czym mówi gramatura papieru i jak wpływa na jego zastosowanie?

O czym mówi gramatura papieru i jak wpływa na jego zastosowanie?

Z uwagi na parametry techniczne można wyróżnić wiele rodzajów papieru. To ważne z punktu widzenia jego przeznaczenia i estetyki. Ważne są przede wszystkim grubość, białość, barwa, nieprzezroczystość, ale również gramatura. To elementy, które wpływają na jakość materiału, a także na trwałość zabiegów, jakim poddawany jest papier. Dowiedz się, czym jest i dlaczego ważna jest jego gramatura!

Co to jest gramatura papieru?

Gramatura papieru jest parametrem określającym jego gęstość. Miarą jest w tym przypadku stosunek grama na jeden metr kwadratowy. Ma ona znaczenie dla sztywności danego arkusza. Im większa gramatura, tym większe są grubość i ciężar jednej karty.

Wśród najczęściej spotykanych wielkości wymienić należy gramaturę:

  • 35 do 55 g/m2 – papier gazetowy, dekoracje papierowe,

  • 60 g/m2 – papier stosowany w wieloseryjnym druku,

  • 80 g/m2 – stosowany np. do produkcji kartek w zeszytach lub tanich broszur, stosowany w firmach do kserowania,

  • 90g/m2 – to głównie materiały szkoleniowe i konferencyjne,

  • 120 g/ m2 – papier przeznaczony na dokumenty, broszury, ulotki,

  • 250 g/ m2 – papier dobry do przygotowania okładek czasopism, broszur firmowych, wizytówek, zaproszeń,

  • 350 g/m2 – papier, z którego wykonuje się pocztówki,

  • 510 g/m2 – przeznaczony na banery reklamowe.

Jak podkreślają specjaliści drukarni PrintShop Kuźnia, gramatura ma mniejsze znaczenie w przypadku druku na jednej kartce. Odgrywa jednak znaczącą rolę, gdy dana publikacja składa się z kilkuset kartek. Parametr ten ma wpływ na odczucia jakościowe użytkownika, a także na trwałość wyrobu papierowego.

Kiedy gramatura papieru jest ważna?

Gramatura papieru ma znaczenie nie tylko w przypadku wielostronicowych wydawnictw. Profesjonaliści zajmujący się np. usługami ksero we Wrocławiu, doskonale wiedzą, że ma ona wpływ na wytrzymałość wydruków, ich sztywność oraz estetykę. Wybór właściwego papieru odgrywa ogromną rolę w nadaniu wysokiego prestiżu publikacjom. Złym pomysłem wydaje się np. wydrukowanie wizytówek lub plakatów na zwykłych kartkach. Te można bowiem szybko zniszczyć, łatwo przedrzeć i zabrudzić. Taka wizytówka nie wygląda profesjonalnie, może być niepoważnie potraktowana.

Wybierając materiał do swoich potrzeb warto kierować się zasadą: im wyższa gramatura, tym większy prestiż wydruku. Należy przede wszystkim rozważyć to, do czego papier ma posłużyć. Nie zawsze warto wybierać grubszą wersję. W wielu przypadkach koszt przygotowania i wydruku danej treści może być wyższy niż to konieczne. Przy dopasowaniu gramatury warto się poradzić ekspertów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.