Plan czystości - sposób na zachowanie czystości w urzędach
Utrzymanie czystości w zakładach pracy zatrudniających dziesiątki i setki pracowników jest podstawą zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Wśród takich miejsc, dodatkowo odwiedzanych każdego dnia przez osoby z zewnątrz, są różnego rodzaju państwowe urzędy. Sprzątanie w nich powinno być oparty o skrupulatnie ułożony plan czystości. Co warto wiedzieć na jego temat?
Czym jest plan czystości?
Plan czystości, niekiedy nazywany też planem higieny, to procedura sprzątania danego pomieszczenia wewnątrz budynku. Plan obejmuje takie kwestie jak:
- środki, których należy użyć do sprzątania pomieszczenia – innych preparatów używa się w toaletach, innych w pomieszczeniach biurowych,
- spis czynności oraz kolejność ich wykonania – przykładowo, plan precyzuje, czy najpierw należy umyć umywalkę, czy podłogę
- częstotliwość wykonywania określonych czynności – np. raz dziennie po zamknięciu biura, co godzinę, po konkretnych sytuacjach.
Aby plan przynosił zadowalające wyniki, musi być opisany z dużą precyzją i realizowany przy użyciu profesjonalnych środków. Szeroki ich wybór znajdziemy w ofercie firmy Linea Trade.
Jakie są korzyści z planu czystości?
Prawidłowo przygotowany, dostosowany do specyficznych uwarunkowań obiektu plan czystości daje całą masę korzyści. Przede wszystkim pozwala on znacznie skrócić czas potrzebny do dokładnego posprzątania każdego z pomieszczeń – osoba odpowiedzialna za sprzątanie nie musi bowiem zastanawiać się, jaką kolejność działań podjąć, by uzyskać dobre efekty i przy tym nie stracić zbyt wiele energii. To największa zaleta planu czystości, szczególnie w budynkach dużych, których sprzątanie z samej racji ich rozmiarów jest czasochłonne. Ponadto plan czystości pozwala:
- zredukować zużycie środków czystości, wody i energii – pracownicy odpowiedzialni za sprzątanie nie wykonują zbędnych czynności, a tym samym w maksymalnym stopniu wykorzystują dostępne zasoby,
- zachować standard sprzątania – nawet po zmianie ekipy osób sprzątających, pomieszczenia są sprzątane w ten sam sposób, pracownicy nie muszą samodzielnie przystosowywać się do warunków w budynku i pracować „na wyczucie”
- higiena i bezpieczeństwo – należy pamiętać, że od czystości w budynku urzędu zależy zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz petentów. Wdrożony plan sprzątania pozwala utrzymać czystość obiektu przez niemalże cały czas na bardzo wysokim poziomie.
Jak wygląda plan czystości?
Nie ma konkretnych zasada regulujących, w jaki sposób powinien wyglądać plan czystości. Zazwyczaj ma on postać tabeli dla każdego z pomieszczeń, w której wypisane zostają konieczne do użycia środki czystości, sposób ich użycia, a następnie listę wykonywanych po kolei czynności.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana