Artykuł sponsorowany

Produkcja wołowiny w Polsce. Jak wygląda rynek?

Produkcja wołowiny w Polsce. Jak wygląda rynek?

Wołowina jest towarem deficytowym, który można sprzedać w całej Europie. Krajowy rynek ma wyraźną tendencję eksportową. Hodowane w Polsce bydła to głównie mieszanka krów ras mlecznych z mięsnymi. W ostatnich lata wzrasta popularność hodowli bydła Limousine. Jest to rasa wywodząca się ze skalistych rejonów Francji o dość surowym klimacie.

Jak wygląda produkcja wołowiny w Polsce?

Gospodarstwa z dużą ilością użytków zielonych i rolnicy, którzy dotychczas utrzymywali bydło mleczne, aby dostosować się do nowych wymogów rynku, coraz częściej inwestują w bydło mięsne. Szacuje się, że deficyt wołowiny w Europie może wynosić nawet 500 ton rocznie. Warto jednak zaznaczyć, że mięso wołowe wyprodukowane w Polsce w znacznej części trafia na eksport – mówi się nawet o 75% produkcji.

Zadaniem hodowcy jest właściwy wybór rasy najbardziej nadającej się do indywidualnego systemu hodowli, ilości paszy, jaką jest w stanie zapewnić i warunków klimatycznych. Istnieją pewne obostrzenia jak na przykład konieczność zapewnienia dobrostanu hodowanym zwierzętom oraz ograniczenia w transporcie cieląt na odległość większą niż 100 km. Problematyczny jest również dostęp do wody pitnej.

Hodowla bydła limousine

Bydło limousine wywodzące się z Francji wykazuje zdolność przystosowania się do różnych warunków środowiska. Zwierzęta mogą być utrzymywane zarówno w budynkach inwentarskich, jak i na ekstensywnych pastwiskach, czego przykładem jest hodowla prowadzona przez młyn Jakpol. W gospodarstwie wydzielono 100 ha powierzchni, gdzie stado ma pełną swobodę poruszania się.

Bydło limousine cechuje wysoka masywność, długa żywotność, dobre zdrowie oraz ogromna siła. Przy odpowiednim żywieniu zwierzęta dobrze się rozwijają, co jest widoczne w prawidłowym ukształtowaniu układu szkieletowego i mięśniowego. Daje to możliwość uboju nawet młodszych osobników o mniejszej masie, co nie pogarsza jakości tuszy i nie wpływa na stosunek ilości mięsa względem kości.

Warte podkreślenia są łatwość wcieleń i ich regularność oraz skuteczność inseminacji i kryć naturalnych. Porody powinny być monitorowane przez hodowcę, pomimo że w zdecydowanej większości oceniane są jako łatwe i niewymagające obsługi.

W produkcji mięsa wołowego liczy się szybkie tempo wzrostu i dobre wykorzystanie paszy oraz niewielkie otłuszczenie dorosłych osobników. Dobrej jakości chude mięso wołowe charakteryzuje się wyraźnymi walorami smakowymi. Dzięki równomiernie rozmieszczonym tkankom tłuszczowym pomiędzy włóknami mięso jest soczyste.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.