W jakim celu mierzy się grubość powłoki lakierniczej w pojazdach?
Powłoka lakiernicza ma decydujący wpływ na to, jak prezentuje się pojazd. Jej zadaniem jest jednak głównie ochrona elementów karoserii przed czynnikami zewnętrznymi oraz zapobieganie pojawianiu się na nich korozji. Bardzo ważny jest więc jej stan. Uszkodzenia oryginalnego lakieru i jego niefachowe naprawy mogą być starannie ukryte oraz niewidoczne na pierwszy rzut oka. Można je jednak wykryć, korzystając z miernika grubości lakieru.
Co trzeba wiedzieć o lakierze auta?
Lakier samochodu wygląda jak jednolita powłoka, w rzeczywistości składa się jednak z kilku warstw o różnej grubości. W większości przypadków na blachy stalowe zabezpieczone przez ich ocynkowanie nanoszona jest cienka warstwa fosforanowa, a na niej znajduje się grunt kataforetyczny, którego zadaniem jest zwiększenie siły przylegania kolejnych powłok do większych powierzchni blachy, z jakimi mamy do czynienia na większości paneli karoserii. Grunt jest pokrywany lakierem podkładowym stanowiącym dodatkowe zabezpieczenie. Następną warstwę tworzy lakier bazowy nadający kolor, który przykrywany jest lakierem bezbarwnym, stanowiącym ochronę przed zarysowaniami i odpryśnięciami, jak również chemikaliami mogącymi osadzać się na karoserii. Jest on też odpowiedzialny za połysk, jaki uzyskuje cała powłoka lakiernicza.
Dlaczego grubość powłoki lakierniczej jest tak istotna?
Oryginalnie nanoszone warstwy lakieru są bardzo cienkie – w zależności od producenta mogą osiągać od 100 do 160 µm. Tak niewielką grubość można uzyskać jedynie na taśmie produkcyjnej. Wszystkie naprawy lub elementy lakierowane w warsztatach blacharsko-lakierniczych będą znacznie wykraczały poza te wielkości. Używając miernika grubości lakieru, można więc stosunkowo łatwo stwierdzić czy element był malowany, czy też nie. W zależności od potrzeb można użyć prostego miernika magnetycznego, pokazującego siłę, jaka będzie niezbędna do odczepienia go od metalu, a także miernika wykorzystującego metodę prądów wirowych, sprawdzającego zmiany wytwarzanego pola magnetycznego. Możliwe jest także skorzystanie z miernika ultradźwiękowego.
Jak mierzyć grubości powłoki lakierniczej?
Oryginalna powłoka lakiernicza może mieć różną grubość w poszczególnych punktach danej części. Prawidłowy pomiar zakłada z jednej strony znajomość danych na temat stosowanych przez producenta powłok, z drugiej wykonanie wielu prób w różnych miejscach i branie pod uwagę ich uśrednionego wyniku. Szeroki wybór mierników grubości lakieru można znaleźć w ofercie firmy RG Narzędzia. Dostarcza ona też narzędzia ręczne i pneumatyczne oraz elektronarzędzia, maszyny i urządzenia warsztatowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana