Klasyfikacja hamulców samochodowych ze względu na sposób uruchamiania
Sprawny układ hamulcowy w pojeździe zapewnia nie tylko bezpieczną, ale i komfortową jazdę. W zależności od metody działania, a także od sposobu uruchamiania hamulców, wyróżnić można kilka rodzajów samochodowych układów hamulcowych. Jak klasyfikujemy hamulce samochodowe? Czym różnią się poszczególne rodzaje? Na te oraz inne pytania, odpowiemy w artykule.
Zależnie od sposobu uruchamiania, układy hamulcowe możemy podzielić na: pneumatyczne i hydrauliczne. Jak działa każdy z nich?
Układ hamulcowy pneumatyczny
Pneumatyczne układy hamulcowe stosowane są zarówno w autobusach, jak i ciągnikach czy w pojazdach ciężarowych. Godną polecenia firmą, oferującą najwyższej jakości elementy układów hamulcowych, a także pozostałe auto części do autobusów oraz samochodów ciężarowych, jest Bromsok Trucks.
Na układ hamulcowy składają się dwie główne grupy elementów: układ sterujący (uruchamiania) oraz mechanizmy hamulcowe.
Pierwsza grupa elementów odpowiedzialna jest oczywiście za uruchamianie układu. Pneumatyczny układ uruchamiania hamulców opiera się na sterowaniu sprężonym powietrzem. Ciśnienie powietrza w układzie pneumatycznym wykorzystywane jest jako czynnik roboczy (pełni rolę podobną do płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym).
W układzie utrzymuje się wysokie ciśnienie, moment naciśnięcia pedału hamulca gwałtownie je jednak obniża. Siłowniki połączone ze zbiornikiem powietrza sterują w ten sposób układem i stopniowo wytracają prędkość pojazdu, powodując w końcu jego całkowite zatrzymanie.
Mechanizmy hamulcowe są z kolei związane z kołami i służą przede wszystkim do wytworzenia tarcia w hamulcach, który doprowadzi do ostatecznego zatrzymania się pojazdu. Zarówno w ciężarówkach, jak i w pojazdach użytkowych stosuje się dwa rodzaje hamulców:
- tarczowe – w których klocki, stanowiące elementy cierne układu, dociskane są do tarczy, przy pomocy tłoczka oraz zacisków hamulcowych;
- bębnowe – w których szczęki hamulcowe, dociskając do bębna obracającego się wraz z piastą koła, powodują jego blokadę, wywołując zatrzymywanie się pojazdu.
Układ hamulcowy hydrauliczny
Hydrauliczny układ hamulcowy działa na zasadzie prasy hydraulicznej. Czynnikiem roboczym w tym układzie jest płyn hamulcowy.
Układ hamulcowy hydrauliczny składa się głównie z:
- pompy hamulcowej,
- przewodów ciśnieniowych,
- cylinderków hamulcowych.
Naciśnięcie pedału hamulca wywołuje nacisk na tłok pompy hamulcowej. Tłok z kolei, za pośrednictwem przewodów hamulcowych tłoczy płyn do tłoczków hamulcowych, znajdujących się w cylindrach. Tłoczki napierają na klocki lub szczęki hamulcowe, które stykając się z powierzchnią tarcz lub bębnów hamulcowych, wywołują tarcie, a co za tym idzie – także hamowanie pojazdu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana